Új nigériai átverés?

October 31, 2010

Gondolom sokan emlékeztek a pár évente fel-felbukkanó nigériai e-mail-es becsapáshullámra, amikor egy kedves bankár egy nigériai herceg/hercegnő/stb. megtakarított pénzét helyezné el a számládon, ha előbb küldesz neki valamennyi pénzt. Ilyesmi leveleket én is kapok néha, de aki ezeket bevette, az meg is érdemli. Ami viszont velem történt meg, az ennek egy kisebb volumenű, de továbbfejlesztett változata.

Történt ugyanis, hogy meghirdettem a notebook-omat a hardveraprón. Egy ideig nem jött egy érdeklődő megkeresés sem, de azért lelkesen karban tartottam a hírdetést, várva kedves gépem következő “szőke hercegét”. 

Egyik nap megnyitom a postafiókom és ott figyel egy rövid levél, melyben pár szóval angolul érdeklődnek a gépem után. Megírom, hogy igen, megvan még, miben segíthetek. Ez a válasz érkezett rövidesen:

I reside in Gatwick (United Kingdom) but presently in West Virgina(United State) for a business trip.I will like to inform you that I’m interested in buying your item for a Friend who went on religious mission abroad.I will be paying for this item through bank to bank transfer which is a secure, safe and reliable method of payment,i would like to know the amount you are willing to sell this item in USD Dollars and will be adding an extra $200.00usd for shipment to send this item to its destination (Nigeria) through TNT or DHL.I will be looking forward to reading back from you as soon as possible with the cost you are willing to sell this item in USD dollars including the shipping cost to its destination.

Best Regards,
Mr Patrick

N.B:Email more pictures of its present condition of the item in your next email.

Angolul kicsit jártasabbaknak már itt hantázásnak tűnhet a dolog, hiszen a levél fogalmazása nem vall angol anyanyelvű emberre. De semmi gond, nem vagyok rosszindulatú, a jóhiszeműség egy bizonyos pontig mindenkinek jár. Néhány levélváltással letárgyaltuk a részleteket, megegyeztünk az összegben. Az volt a véleményem, hogy amennyiben legitim módon megérkezik az összeg a számlámra, én bármit elpostázok bárhova.

Az utalási igéretet követően varázsütés sebességgel (még aznap) érkezett kedves levél egy Treasure State Bank nevű helytől, hogy most aztán jól letétbe helyeztek nekem pénzt, és a csomag elküldését igazoljam megfelelő okmánnyal. Ugyanakkor kaptam még egy kedves levelet Joseph-től is, amelyben írja, hogy elment az utalás, de a tranzakciós levél a spam folderemben lesz. Ott is volt és következő volt a problémám vele:

  • Láthatóan ugyanolyan nyelvi korlátokkal fogalmazták, mint a fenti levelet,
  • Tartalmazta a notebook adatait (elnevezés, mennyiség),
  • Tartalmazta a címzett nevét és adatait,
  • Nem tartalmazott semmilyen tranzakció azonosítót,
  • Tele volt látványos nagy képekkel, amik viszonylag amatőr módon voltak előállítva (de már Photoshoppal),
  • A banki ügyintéző neve fel van tüntetve, de a hozzá adott email cím: treasurestatebank@usa.com.
  • A bank adatainál a levél végén Missouri, Montana város van feltüntetve.

A Treasure State Bank létező intézmény, egy kis helyi bank Montana állam Missuola nevű városkájában. Mivel innentől egyértelműen látszott, hogy átvágás az egész, írtam a bank hivatalos elérhetőségének egy érdeklődő levelet, hogy ezt kaptam, mit kezdjek vele. Még aznap visszaírtak, hogy vigyázzak, csalók használják a bankjuk nevét az átveréseikhez, tőlük semmi ilyesmit nem kaphattam. Ezzel lezártnak tekintettem volna a tranzakciót, ha a srác gtalk-on rám nem chat-el.

Kedvesen rákérdezett, hogy megkaptam-e a banki levelet, és ugye minél hamarabb küldöm a gépet. Itt elrontottam a dolgot, mert sajnos a második legjobb megoldást választottam. Óriás lekonyuló smiley-k mellett elsírtam neki, hogy az éjjel feltörték a kocsimat, és ellopták belőle a notebook-ot. Őszinte megrökönyödéssel érdeklődött, hogy ilyen egyáltalán lehetséges? Fantaszikus volt :). A következő egyértelmű lépése az volt, hogy elkezdett aggódni: Akkor most mi lesz a pénzével, amit már elutalt? Mondtam neki, hogy ne aggódjon, pár nap múlva felszabadítják a pénzét és visszakerül a számlájára. Szerinte: nem! Ekkor felajánlottam, hogy kapcsolatba lépek a bankjával, és elsimítom az ügyet. Ettől megnyugodott. Elköszöntünk, majd nem csináltam semmit. Utólag jó lett volna még írni a megadott email címre, és kapcsolatba lépni az ál-bankossal is, de ezt elszalasztottam.

Este megyek haza, látom fenn van gtalkon. Ráköszönök, érdeklődik megint, hogy mit sikerült. Mondtam neki, hogy elértem a bankot :), de nem tudnak a tranzakcióról és őt sem ismerik, mint ügyfelet. És még itt sem adta fel! Megpróbálta beadni nekem, hogy az nagy bank sok fiókkal, biztos jó helyen érdeklődtem-e, nem mindenhol tudnak mindent(!!!). Erre már nem tudtam jót kitalálni, ezért nagyon nagy hantázva elkezdtem olyanról blablázni, hogy ilyen meg olyan azonosító kellene, hogy a bank meg tudja nézni a tranzakciót. Erre gyanút foghatott, mert igyekezett elköszönni. Ekkor jól elküldtem a halálba, mint büdös csalót, amitől lelépett, és azóta sem láttam online.

A kapott neveket, címeket, telefonszámokat és elérhetőségeket elküldtem az igazi banknak, de kétlem, hogy bármit is fognak kezdeni vele. Egyszerűen örülök, hogy paranoiás vagyok annyira, amennyire ebben az esetben kellett. A notebookom még mindig eladó, ha valakit érdekel :).

 

5 Responses to “Új nigériai átverés?”

  1. sephirain Says:

    Na ez extra like 😀

  2. agnes szucs Says:

    ez komoly!
    :):)
    szucs

  3. henrik Says:

    szinten hardverapro, macbook hirdetes… 2 emberke kuldozget emaileket, szinten nigeria.. ugyanaz a jatek :D:D csak az egyiknek a bankos emailre nem futotta siman scanneljem be h elkuldtem a cuccot blabla es hozzairodik egyenlegemhez :D:D

    en rendes vagyok, inkabb huzom oket sot irom is majd h elkuldtem es stb.. oruljenek csak :D:D utana meg nagyobb a pofaraeeses :D:D

  4. Roxy Says:

    Szia!
    Ez ismerős!Elkérhetném az msn címed?mesélnék valamit,és érdekelne a véleményed.Erre a címre küld el léci:roki17@citromail.hu


Leave a Reply

